Online check-in – jak funguje odbavení, návod česky krok za krokem

Magazín

Online check-in neboli online odbavení je moderní způsob, jak si cestující mohou předem zajistit svou palubní vstupenku a vyhnout se dlouhým frontám na letišti. Tento proces je jednoduchý, rychlý a šetří čas. Jak funguje online odbavení, kdy ho lze provést a na co si dát pozor?

Shrnutí článku

Online odbavení umožňuje cestujícím odbavit se z pohodlí domova nebo odkudkoliv, kde mají přístup k internetu, a ušetřit tak čas strávený ve frontách na letišti.

Většina leteckých společností umožňuje při online odbavení vybrat si preferované sedadlo a získat palubní vstupenku v elektronické nebo tištěné podobě. Často je však tato služba za poplatek.

Online check-in má svá časová omezení, která se liší podle letecké společnosti a letiště. Ve většině případů začíná 48 hodin a končí 2 hodiny před odletem. Konkrétní pravidla má letecká společnost vždy uvedena na svém webu.

Kdo cestuje s odbaveným zavazadlem, musí vždy navštívit odbavovací přepážku na letišti, kde zavazadlo odevzdá.

Co je check-in?

Ať už se někdo chystá letět do Portugalska nebo Bangkoku, měl by vědět, co je check-in. Check-in je proces, při kterém se cestující registruje k letu, získává palubní vstupenku a (pokud má) odevzdává odbavené zavazadlo.

Existují dva hlavní způsoby check-inu:

  1. online check-in – provádí se přes internet (web nebo mobilní aplikaci letecké společnosti) ještě před příjezdem na letiště.
  2. check-in na letišti – cestující se odbavuje na přepážce letecké společnosti nebo u samoobslužného kiosku na letišti.

Všechny nízkonákladové letecké společnosti jako je Ryanair, Wizzair nebo EasyJet dnes vyžadují online check-in. Respektive umožní i odbavení na letišti, ovšem za nemalý příplatek.

Po dokončení check-inu získá cestující palubní vstupenku neboli boarding pass, který ho opravňuje k nástupu do letadla.

Check-in je možné provést online, nebo na letišti. Pohodlnější a rychlejší je první varianta.
Check-in je možné provést online, nebo na letišti. Pohodlnější a rychlejší je první varianta.

Jak funguje online odbavení

Online odbavení je proces, při kterém se cestující odbaví na let online přes internet, obvykle několik hodin před odletem. Většina leteckých společností nabízí online odbavení obvykle 24 až 48 hodin před odletem. Časový rámec se může lišit v závislosti na letecké společnosti a destinaci.

Zde je podrobnější vysvětlení, jak funguje online odbavení

  • Přihlášení do systému

Je třeba přejít na webovou stránku nebo mobilní aplikaci letecké společnosti, u které má cestující koupené letenky. Cestující, který chce provést online check-in, musí znát rezervační kód nebo číslo letenky a příjmení cestujícího.

  • Vyplnění/potvrzení údajů o cestujících

Je třeba zkontrolovat správnost osobních údajů a doplnit případné požadované informace, jako jsou čísla cestovních dokladů.

  • Výběr sedadla

Pokud letecká společnost umožňuje výběr sedadla zdarma nebo za příplatek, lze si vybrat preferované místo.

  • Přidání zavazadla

Pokud není zavazadlo v ceně letenky, obvykle ho lze v rámci online odbavení koupit. Vždy záleží na podmínkách té které letecké společnosti. Zavazadlo lze koupit jako příruční (to však musí splňovat určité rozměry), nebo jako odbavené, které je třeba odevzdat na přepážce.

Některé aerolinky účtují vyšší poplatky za zavazadla na letišti nebo nedodržené rozměry příručních zavazadel. Pokud tedy cestující ví, že bude potřebovat odbavené zavazadlo, vyplatí se ho přidat už při online check-inu.

  • Palubní vstupenka

Po dokončení odbavení obdrží cestující palubní vstupenku (tzv. boarding pass), kterou si může:

  • stáhnout do telefonu
  • odeslat na e-mail
  • vytisknout

I když má cestující palubní vstupenku v mobilu, doporučuje se jí mít i vytištěnou.

Kdo má jen příruční zavazadlo, může jít na letišti rovnou ke kontrole. S odbaveným zavazadlem musí navštívit přepážku „Bag drop“ nebo přepážku určenou pro odbavení na letišti.

Při online odbavení si cestující může stáhnout boarding pass do telefonu a s příručním zavazadlem rovnou jít k odletové bráně.
Při online odbavení si cestující může stáhnout boarding pass do telefonu a s příručním zavazadlem rovnou jít k odletové bráně.

Jak se odbavit online

Ne všechny letecké společnosti nabízejí online odbavení. Je třeba zkontrolovat webové stránky dané letecké společnosti, zda je tato služba k dispozici pro koupený let. Pokud společnost odbavení inline nabízí, je obvykle k dispozici 48 hodin až 2 hodiny před odletem. Časový rámec se však může lišit v závislosti na letecké společnosti.

Postup, jak se odbavit online, byl již popsán výše v článku. Každá letecká společnost má také na svém webu tento postup uveden. Není to nic složitého, vyplňuje se jen několik základních údajů.

Celý proces elektronického odbavení zabere pár minut. Některá letiště však neakceptují online palubní vstupenky, proto je potřeba se dostavit na odbavovací přepážku. Pravidla pro odbavení online či odbavení zavazadel je potřeba si vždy ověřit u dané letecké společnosti.

Výhody online odbavení

Online odbavení přináší cestujícím řadu výhod:

  • Úspora času – vyhnutí se dlouhým frontám u odbavovacích přepážek na letišti. Kdo cestuje pouze s příručním zavazadlem, může jít rovnou k bezpečnostní kontrole.
  • Výběr sedadla – možnost vybrat si preferované sedadlo s předstihem (tato možnost však bývá zpoplatněna).
  • Pohodlí – odbavení lze provést z pohodlí domova nebo odkudkoli s přístupem k internetu. Palubní vstupenku lze mít v elektronické podobě v mobilním telefonu.
  • Rychlé odbavení zavazadel – některé letecké společnosti nabízejí speciální přepážky pro odevzdání zavazadel pro cestující, kteří se odbavili online, což proces urychluje.

U nízkonákladových společností je online odbavení často nezbytné, pokud se cestující nechce vystavit poplatkům za odbavení na letišti.

Online odbavení je proces, při kterém se cestující odbaví k letu prostřednictvím webových stránek nebo mobilní aplikace letecké společnosti.
Online odbavení je proces, při kterém se cestující odbaví k letu prostřednictvím webových stránek nebo mobilní aplikace letecké společnosti.

Online check-in – na co si dát pozor?

Ačkoliv je online check-in pohodlný a rychlý, má i své nevýhody.

  • Technické problémy – může dojít k problémům s webovými stránkami nebo aplikací letecké společnosti, což znemožní online odbavení.
  • Omezení – někdy je potřeba se i po online odbavení dostavit k přepážce z důvodu kontroly dokumentů.
  • Nutnost tisku – některé letecké společnosti či destinace stále vyžadují tištěnou palubní vstupenku.
  • Časové omezení – je nutné dodržet časové limity pro online odbavení, jinak se cestující bude muset odbavit na letišti.
  • Zavazadla – pokud má cestující zavazadla k odbavení, musí i po online odbavení navštívit odbavovací přepážku.
  • Možnost chyby – při zadávání údajů online může dojít k chybám, které mohou způsobit problémy při odbavení.

I přes některé nevýhody se online check-in doporučuje využívat vždy, kdy je to možné. Ušetří se tak starosti na letišti a cestující bude mít hladký začátek cesty.

Smartwings check-in

Online odbavení Smartwings funguje obdobně jako u jiných leteckých společností. U vybraných letů Smartwings (s výjimkou těch, které začínají kódem QS1) se lze odbavit online. Pro lety z Prahy do Tel Avivu nelze využít online odbavení.

Službu Smartwings check-in lze využít od 30 hodin do 1 hodiny před plánovaným odletem. Smartwings cestujícího o zahájení online odbavení informuje prostřednictvím e-mailu a SMS zprávy.

Postup pro Smartwings check-in

  1. Navštívit web: Přejít na stránku pro online odbavení společnosti Smartwings www.smartwings.com/online-odbaveni.
  2. Vyhledat svůj let: Kliknout na „Vyhledat let“ a zvolit „Použít rezervační kód“ nebo „Použít číslo mé elektronické letenky“.
  3. Zadat údaje: Vložit příjmení jednoho z cestujících (bez diakritiky) a rezervační kód, který cestující obdržel 30 hodin před odletem.
  4. Dokončit odbavení: Postupovat podle jednoduchých instrukcí na obrazovce. Celý proces by neměl zabrat více než minutu.
  5. Získat palubní vstupenku: Vytisknout si palubní vstupenku nebo si ji uložit do mobilního telefonu.
  6. Odevzdat zavazadla: Pokud má cestující zavazadla k odbavení, odevzdá je u samoobslužné přepážky, a to 6 hodin až 40 minut před odletem. Samoobslužné odbavení zavazadel je možné na:
    • přepážkách 284–295 v odletové hale Terminálu 2
    • přepážkách 111–117 v odletové hale Terminálu 1

Smartwings check-in není možný pro cestující, kteří nemají elektronickou letenku s číslem. Tato služba také není určena pro cestující, kteří potřebují na letišti speciální asistenci. Pokud z jakéhokoliv důvodu není online odbavení dostupné, je nutné se odbavit přímo u odbavovací přepážky na letišti.

Smartwings online odbavení – kde není možné?

V případě odletů z následujících letišť není možné použít Smartwings online odbavení (resp. není akceptována palubní vstupenka z online odbavení) a cestující se musí vždy odbavit na letištní přepážce:

  • Antalya (AYT)
  • Izmir (ADB)
  • Hurghada (HRG)
  • Marsa Alam (RMF)

Na těchto letištích se tedy cestující musí dostavit k odbavovací přepážce na letišti, kde mu bude vytištěna palubní vstupenka.

Eurowings check-in

Pro lety a odbavení Eurowings platí následující pravidla:

  • Odbavení online je možné využít 72 hodin a nejpozději 3 hodiny před odletem před plánovaným odletem (standardní lety).
  • Na německých letištích je možné online odbavení až 40 minut před odletem.
  • U letů Eurowings Discover (kód letu „4Y“) se online odbavení otevírá až 23 hodin před odletem.
  • K check-in u Eurowings je třeba: rezervační kód nebo číslo letenky a také platné osobní doklady.
  • V tarifu BASIC je sedadlo přiděleno automaticky a zdarma, výběr vlastního sedadla je zpoplatněn. Tarify SMART a BIZClass nabízejí bezplatný výběr sedadla při online odbavení.

Kdo bude potřebovat využít odbavovací přepážku na letišti, musí myslet na to, že každá přepážka má svá vlastní pravidla. Například přepážka v Dubaji otevírá 3 hodiny před odletem a zavírá 1 hodinu před ním. V Monastiru přepážka otevírá 3 hodiny před odletem, zavírá 40 minut před ním a elektronické odbavení končí 5 hodin před odletem.

Podrobnosti o jednotlivých letištích jsou uvedeny na webu www.eurowings.com.

Kdo by nechtěl využít elektronické odbavení, musí pamatovat na to, že ne vždy je u Eurowings odbavení na letišti zdarma. Cestující, kteří si zakoupili letenky v tarifech SMART a BIZclass, se mohou na letišti odbavit bezplatně. Ti, kteří cestují s letenkou BASIC, však za tuto službu zaplatí.

Na vybraných letištích jako je Kolín/Bonn, Drážďany, Düsseldorf, Hamburk, nebo Vídeň se cestující mohou odbavit také u samoobslužných odbavovacích automatů.

Check-in na letišti, odbavení na letišti 

Odbavení na letišti (check-in na letišti) je proces, při kterém se cestující registruje k letu přímo na letišti u odbavovací přepážky letecké společnosti. Zde je podrobnější vysvětlení, co odbavení na letišti obnáší:

Co se děje při odbavení na letišti:

  • Registrace:
    • Cestující předloží své cestovní doklady (pas, víza atd.) a letenku pracovníkovi odbavovací přepážky.
    • Pracovník ověří totožnost cestujícího a zkontroluje platnost cestovních dokladů.
  • Vydání palubní vstupenky:
    • Po ověření dokladů pracovník vydá cestujícímu palubní vstupenku, která obsahuje informace o letu, sedadle a nástupní bráně.
  • Odbavení zavazadel:
    • Pokud má cestující zavazadla k odbavení, odevzdá je u odbavovací přepážky.
    • Zavazadla jsou zvážena a označena štítkem s cílovou destinací. Pokud má cestující let s přestupem, zavazadlo si většinou vyzvedává až v cílové destinaci.
  • Kontrola dokumentů:
    • U některých letů, zejména u letů do zahraničí, může být vyžadována kontrola víz nebo jiných cestovních dokumentů.

Kdy je odbavení na letišti nutné:

  • Pokud se cestuje se zavazadly k odbavení.
  • Pokud je potřeba speciální asistence (např. vozíčkáři, cestující s dětmi bez doprovodu).
  • Pokud se cestuje do zemí, které vyžadují kontrolu cestovních dokladů u odbavovací přepážky.
  • U některých leteckých společností, které nemají online check-in.

Časový limit pro check-in na letišti se liší v závislosti na letecké společnosti a destinaci. Obvykle se přepážky pro odbavení otevírají 2 hodiny před odletem a zavírají hodinu před ním. Doporučuje se přijít na letiště s dostatečným předstihem.

Odbavení na letišti musí využít ten, kdo cestuje s odbaveným zavazadlem.
Odbavení na letišti musí využít ten, kdo cestuje s odbaveným zavazadlem.

Co je boarding pass?

Palubní vstupenka (anglicky boarding pass) je dokument, který cestující obdrží po odbavení na let. Slouží jako povolení k nástupu na palubu letadla. Obsahuje důležité informace o letu a cestujícím.

Boarding pass obvykle obsahuje:

  • jméno cestujícího
  • číslo letu
  • datum a čas odletu
  • číslo sedadla
  • čas nástupu do letadla
  • rezervační kód nebo číslo letenky
  • cílová destinace
  • čárový kód nebo QR kód
  • třída cestování

Formy palubní vstupenky:

  • tištěný boarding pass – tradiční papírová forma, kterou obdrží cestující na letišti nebo si ji vytiskne při online odbavení.
  • elektronický boarding pass – v mobilním telefonu, obvykle ve formě QR kódu, kterou lze zobrazit v aplikaci letecké společnosti nebo v digitální peněžence.

Bez palubní vstupenky není cestujícímu umožněn nástup na palubu letadla. Cestující by si měl boarding pass pečlivě uschovat a mít ho připravený při nástupu do letadla společně s dokladem totožnosti.