
Jak si vybrat nejlepší místo v letadle – rezervace sedadla online
Online check-in neboli online odbavení je moderní způsob, jak si cestující mohou předem zajistit svou palubní vstupenku a vyhnout se dlouhým frontám na letišti. Tento proces je jednoduchý, rychlý a šetří čas. Jak funguje online odbavení, kdy ho lze provést a na co si dát pozor?
Shrnutí článku
Online odbavení umožňuje cestujícím odbavit se z pohodlí domova nebo odkudkoliv, kde mají přístup k internetu, a ušetřit tak čas strávený ve frontách na letišti.
Většina leteckých společností umožňuje při online odbavení vybrat si preferované sedadlo a získat palubní vstupenku v elektronické nebo tištěné podobě. Často je však tato služba za poplatek.
Online check-in má svá časová omezení, která se liší podle letecké společnosti a letiště. Ve většině případů začíná 48 hodin a končí 2 hodiny před odletem. Konkrétní pravidla má letecká společnost vždy uvedena na svém webu.
Kdo cestuje s odbaveným zavazadlem, musí vždy navštívit odbavovací přepážku na letišti, kde zavazadlo odevzdá.
Ať už se někdo chystá letět do Portugalska nebo Bangkoku, měl by vědět, co je check-in. Check-in je proces, při kterém se cestující registruje k letu, získává palubní vstupenku a (pokud má) odevzdává odbavené zavazadlo.
Existují dva hlavní způsoby check-inu:
Všechny nízkonákladové letecké společnosti jako je Ryanair, Wizzair nebo EasyJet dnes vyžadují online check-in. Respektive umožní i odbavení na letišti, ovšem za nemalý příplatek.
Po dokončení check-inu získá cestující palubní vstupenku neboli boarding pass, který ho opravňuje k nástupu do letadla.
Online odbavení je proces, při kterém se cestující odbaví na let online přes internet, obvykle několik hodin před odletem. Většina leteckých společností nabízí online odbavení obvykle 24 až 48 hodin před odletem. Časový rámec se může lišit v závislosti na letecké společnosti a destinaci.
Zde je podrobnější vysvětlení, jak funguje online odbavení
Je třeba přejít na webovou stránku nebo mobilní aplikaci letecké společnosti, u které má cestující koupené letenky. Cestující, který chce provést online check-in, musí znát rezervační kód nebo číslo letenky a příjmení cestujícího.
Je třeba zkontrolovat správnost osobních údajů a doplnit případné požadované informace, jako jsou čísla cestovních dokladů.
Pokud letecká společnost umožňuje výběr sedadla zdarma nebo za příplatek, lze si vybrat preferované místo.
Pokud není zavazadlo v ceně letenky, obvykle ho lze v rámci online odbavení koupit. Vždy záleží na podmínkách té které letecké společnosti. Zavazadlo lze koupit jako příruční (to však musí splňovat určité rozměry), nebo jako odbavené, které je třeba odevzdat na přepážce.
Některé aerolinky účtují vyšší poplatky za zavazadla na letišti nebo nedodržené rozměry příručních zavazadel. Pokud tedy cestující ví, že bude potřebovat odbavené zavazadlo, vyplatí se ho přidat už při online check-inu.
Po dokončení odbavení obdrží cestující palubní vstupenku (tzv. boarding pass), kterou si může:
I když má cestující palubní vstupenku v mobilu, doporučuje se jí mít i vytištěnou.
Kdo má jen příruční zavazadlo, může jít na letišti rovnou ke kontrole. S odbaveným zavazadlem musí navštívit přepážku „Bag drop“ nebo přepážku určenou pro odbavení na letišti.
Ne všechny letecké společnosti nabízejí online odbavení. Je třeba zkontrolovat webové stránky dané letecké společnosti, zda je tato služba k dispozici pro koupený let. Pokud společnost odbavení inline nabízí, je obvykle k dispozici 48 hodin až 2 hodiny před odletem. Časový rámec se však může lišit v závislosti na letecké společnosti.
Postup, jak se odbavit online, byl již popsán výše v článku. Každá letecká společnost má také na svém webu tento postup uveden. Není to nic složitého, vyplňuje se jen několik základních údajů.
Celý proces elektronického odbavení zabere pár minut. Některá letiště však neakceptují online palubní vstupenky, proto je potřeba se dostavit na odbavovací přepážku. Pravidla pro odbavení online či odbavení zavazadel je potřeba si vždy ověřit u dané letecké společnosti.
Online odbavení přináší cestujícím řadu výhod:
U nízkonákladových společností je online odbavení často nezbytné, pokud se cestující nechce vystavit poplatkům za odbavení na letišti.
Ačkoliv je online check-in pohodlný a rychlý, má i své nevýhody.
I přes některé nevýhody se online check-in doporučuje využívat vždy, kdy je to možné. Ušetří se tak starosti na letišti a cestující bude mít hladký začátek cesty.
Online odbavení Smartwings funguje obdobně jako u jiných leteckých společností. U vybraných letů Smartwings (s výjimkou těch, které začínají kódem QS1) se lze odbavit online. Pro lety z Prahy do Tel Avivu nelze využít online odbavení.
Službu Smartwings check-in lze využít od 30 hodin do 1 hodiny před plánovaným odletem. Smartwings cestujícího o zahájení online odbavení informuje prostřednictvím e-mailu a SMS zprávy.
Smartwings check-in není možný pro cestující, kteří nemají elektronickou letenku s číslem. Tato služba také není určena pro cestující, kteří potřebují na letišti speciální asistenci. Pokud z jakéhokoliv důvodu není online odbavení dostupné, je nutné se odbavit přímo u odbavovací přepážky na letišti.
V případě odletů z následujících letišť není možné použít Smartwings online odbavení (resp. není akceptována palubní vstupenka z online odbavení) a cestující se musí vždy odbavit na letištní přepážce:
Na těchto letištích se tedy cestující musí dostavit k odbavovací přepážce na letišti, kde mu bude vytištěna palubní vstupenka.
Pro lety a odbavení Eurowings platí následující pravidla:
Kdo bude potřebovat využít odbavovací přepážku na letišti, musí myslet na to, že každá přepážka má svá vlastní pravidla. Například přepážka v Dubaji otevírá 3 hodiny před odletem a zavírá 1 hodinu před ním. V Monastiru přepážka otevírá 3 hodiny před odletem, zavírá 40 minut před ním a elektronické odbavení končí 5 hodin před odletem.
Podrobnosti o jednotlivých letištích jsou uvedeny na webu www.eurowings.com.
Kdo by nechtěl využít elektronické odbavení, musí pamatovat na to, že ne vždy je u Eurowings odbavení na letišti zdarma. Cestující, kteří si zakoupili letenky v tarifech SMART a BIZclass, se mohou na letišti odbavit bezplatně. Ti, kteří cestují s letenkou BASIC, však za tuto službu zaplatí.
Na vybraných letištích jako je Kolín/Bonn, Drážďany, Düsseldorf, Hamburk, nebo Vídeň se cestující mohou odbavit také u samoobslužných odbavovacích automatů.
Odbavení na letišti (check-in na letišti) je proces, při kterém se cestující registruje k letu přímo na letišti u odbavovací přepážky letecké společnosti. Zde je podrobnější vysvětlení, co odbavení na letišti obnáší:
Co se děje při odbavení na letišti:
Kdy je odbavení na letišti nutné:
Časový limit pro check-in na letišti se liší v závislosti na letecké společnosti a destinaci. Obvykle se přepážky pro odbavení otevírají 2 hodiny před odletem a zavírají hodinu před ním. Doporučuje se přijít na letiště s dostatečným předstihem.
Palubní vstupenka (anglicky boarding pass) je dokument, který cestující obdrží po odbavení na let. Slouží jako povolení k nástupu na palubu letadla. Obsahuje důležité informace o letu a cestujícím.
Boarding pass obvykle obsahuje:
Formy palubní vstupenky:
Bez palubní vstupenky není cestujícímu umožněn nástup na palubu letadla. Cestující by si měl boarding pass pečlivě uschovat a mít ho připravený při nástupu do letadla společně s dokladem totožnosti.
Publikováno: 06. dubna 2025
2025 © Vcestovani.cz | Nakódoval leoslang.cz